fbpx
אימון וליווי עסקי

מאמן עסקי מומלץ

מאמן עסקי מומלץ

מחפשים מאמן עסקי מומלץ? ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ועצמאיים? בעידן עתיר יועצים, מאמנים ומנטורים למיניהם – זה קצת מבלבל.
מהם הדברים שכדאי לדעת ולקחת בחשבון כשאתם מחפשים ליווי של מאמן עסקי לעסק שלכם?

יועץ עסקי בכיר, זה היה הטייטל שהופיע לו על כרטיס הביקור המהודר שלו. הוא נשלח מטעם חברה די ידועה בתחום הכשרת המאמנים והיועצים.
בחור צעיר, כמעט בגילי. ביקשתי ממנו להציג לי את השירות שייתן לי.
לאחר שירה באופן די מדוקלם את כל התהליך שהוא יעבור ויעשה איתי בליווי עסקי, שהיה מרשים בהחלט, שאלתי אותו: "תגיד, היה לך פעם עסק משלך"?

בגיל 28 הקמתי את העסק השני בחיי.

לאחר שש שנים בהן הייתי מייסד ושותף של חברת איי.סיקס (כיום, החברה המובילה בארץ בתחום הטכנולוגיה והשירותים לספירות מלאי ברשתות קמעונאיות וחלק מהחברה האמריקאית הגדולה בעולם בתחום) – החלטתי להתקדם הלאה ולהקים עסק בינלאומי.

מכרתי את מניותיי והקמתי את K&K – חברה תעשייתית, יצרנית ויצואנית של טקסטיל טכנולוגי לתחום האלקטרוניקה. לא היה לי ידע בטקסטיל, גם לא ידע באלקטרוניקה.

בטח שלא בייצוא. עם זאת, בתוך שלוש שנים הפכה החברה לאחת מספקיות הביגוד האנטיסטטי המובילות בשוק הבינלאומי – עם למעלה מ-40 מפיצים בכל העולם ולזוכת תחרות העסקים הקטנים של ידיעות אחרונות ופרטנר ב-2008.

מתחילת דרכי כיזם ומנהל למדתי תוך כדי עשייה ועשיתי תוך כדי למידה – מקריאת ספרים בעיקר. לא, לא למדתי מנהל עסקים במכללה או באוניברסיטה, מעולם לא האמנתי שרכישת תעודה כלשהי בהשקעה של כל כך הרבה כסף ושנים ארוכות הן תנאים להצלחה בעסקים.

האמנתי בלטעות ובלתקן, ובללמוד רק מאלו שעשו את זה לפני. האמנתי בלעבוד עם יועצים מומחים בתחומם לגבי הדברים בהם אני חלש.
אני זוכר את היום, אי שם בשנת 2007, בו חיפשתי יועץ עסקי שיעזור לי לצאת ממשבר כלכלי בעסק.

הגדילה המהירה במכירות אילצה אותנו לייצר כמויות מלאי גדולות, מה שהוביל לבעיית תזרים שאילצה לקיחת הלוואה של 500 אלף שקל בערבות המדינה.

יועץ עסקי בכיר, זה היה הטייטל שהופיע לו על כרטיס הביקור המהודר שלו. הוא נשלח מטעם חברה די ידועה בתחום הכשרת המאמנים והיועצים.

בחור צעיר, כמעט בגילי. ביקשתי ממנו להציג לי את השירות שייתן לי. לאחר שירה באופן די מדוקלם את כל התהליך שהוא יעבור ויעשה איתי, שהיה מרשים בהחלט, שאלתי אותו:

"תגיד, היית פעם במינוס חצי מיליון שקל בבנק"?
"לא". הוא ענה בגאווה.
"הקמת פעם עסק משלך?"
"לא". הפעם בפחות גאווה. "אבל הי," המשיך, "רופא שיניים טוב הוא לאו דווקא אחד שיש לו בעיות בשיניים", ניסה לפצות.
"זה נכון", אמרתי, "אבל רופא שיניים מצוין הוא אחד שכן היו לו כאלה ומבין בדיוק את מה שעובר על המטופלים שלו".

הודיתי לו ושלחתי אותו לדרכו באיחולי הצלחה.

העידן השתנה מאז והמצב התדרדר עוד יותר.

אנחנו חיים בתקופה בה קיימים מפעלי ייצור של "יועצים עסקיים" בלימודי תעודה לכל דורש, מפעלי ייצור של מאמנים מאלף סוגים שונים (כאילו רכישת תעודה כלשהי בהכרח הופכת אדם לבעל מקצוע), זילות נוראית של התואר "מנטור" – שאנשים מעזים לנכס לעצמם רק כי החליטו, או שניתן באופן אוטומטי על ידי צעירים לאנשים כריזמטיים שהלהיבו במספר סרטונים באינסטוש.

מאמן אישי מומלץ

אז איך בוחרים מאמן עסקי מומלץ ואיכותי? מה כדאי לבדוק כשמחפשים ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ועצמאיים?

 

בואו נעשה קודם כל סדר בטרמינולוגיה:

  • יועץ – נועד להיות אדם שמומחה בתחומו ואומר לנו מה כדאי לנו לעשות. הוא נותן לנו את דעתו ופתרונות אפשריים למצבים למיניהם. אפשר ללמוד מהפתרונות שהוא מציע, אין ספק, אך זה יותר כמו שתתנו את הפתרונות לשאלות המבחן של הילדים שלכם – ולא את הדרך כדי שיפתרו בעצמם. זה חוסך זמן וזה עובד נפלא – לטווח הקצר, אך גם יוצר תלות בו, כי אחרי הכל – הידע והניסיון נותרים אצלו.
  • מאמן עסקי מומלץ – הגישה שלו די הפוכה משל יועץ. הוא לא בא לתת את הפתרונות, אלא מטרתו לכוון אתכם ולאפשר לכם לחשוב לבד על הפתרונות. הוא פועל באמצעות תשאול וידרוש מכם לדרוש יותר מעצמכם ולגדול. מטרתו היא שלא תזדקקו לו בהמשך הדרך. הוא יעבוד איתכם לרוב מנטלית, רגשית, לעתים רוחנית – כדי שתגיעו לתשובות לבד, כדי שתלמדו לקחת את האחריות לידיים, כדי שתדעו להתמודד עם הפחדים ועם קבלת ההחלטות שלכם פעם אחר פעם – גם בלעדיו.
  • מנטור – הוא אדם שעשה את זה. שהוא היה במקום דומה לשלכם וצלח אותו. עשה וטעה, נפל וקם, נכשל והצליח – ועבר את כל הדרך הזו כדי להיות שם בשבילכם, לאמן אתכם, לחסוך לכם טעויות כואבות. הוא מבין אתכם כי הוא היה שם והוא עם ניסיון עתיר כדי להביט על התמונה כולה ועליכם בתוכה.

אם כך – לפני הכל – עליכם להחליט את מי מהשלושה אתם מחפשים בהתאם למצב הנוכחי שלכם ושל העסק שלכם.

ומה עוד כדאי שתיקחו בחשבון?

צוואר הבקבוק לעולם נמצא בראש הבקבוק

העסק שלכם הוא בדמותכם. הוא שיקוף שלכם. העבודה העיקרית שלכם צריכה להיות על עצמכם, על האופן בו אתם חושבים ומתנהלים.

אם לא תיקחו אחריות, תטפלו בעצמכם ותתפתחו – כל תהליך של ייעוץ עסקי, ליווי או אימון עסקי יהיה כמו לשים פלסטר על פצעים שמקורם במחלה כרונית. לכן מומלץ שהאדם אותו תחפשו אינו רק בעל ניסיון עסקי – אלא גם יכולות אימון מנטלי ורגשי עבורכם כבעליו.

הזול לעתים עולה ביוקר

אם הייתם זקוקים לניתוח קריטי – האם הייתם מחפשים מנתח זול? או מחפשים את המנתח בעל הניסיון הרב בתחום גם אם הוא יקר פי עשר? העסק שלכם הוא לא משחק – הוא מפעל חייכם.

אני מאמין שאדם שמספיק שלם עם הערך שהוא נותן לך – יהיה זה שמסוגל לתמחר את עצמו גבוה ולהדהד זאת מבלי לעפעף בחוסר ביטחון. לעומת זאת, אני מאמין שיועץ עסקי שגובה סכומים נמוכים ומגוחכים רק כדי לקבל את העבודה עמך – הוא דוגמא אישית רעה מאוד – אם אתם רוצים עסק רווחי ומצליח.

מעבר לכך – פסיכולוגית – ככל שתשלמו פחות על תהליך ליווי עסקי כלשהי – תפיקו ממנו פחות, וזה מוכח מחקרית. לעומת זאת – ככל שתשלמו יותר – תתייחסו לתהליך ברצינות ותפיקו את המירב ממנו.

ייעוץ, אימון או ליווי עסקי מכל סוג – נועד להיות עבורכם נכס מניב. התהליך צריך להניב בטווח הארוך הרבה יותר מההשקעה עצמה. שאלו שאלות, בררו מה אתם מקבלים בדיוק, הבינו כיצד התפישות, הכלים והמיומנויות שתקבלו יניבו עבורכם כסף בטווח הארוך והאם זה שווה את זה.

חפשו את האותנטיות ואת הכימיה

ערכו שיחות עם יועצים ומאמנים שונים, גם אם קיבלתם המלצה כלשהי מאדם שאתם סומכים עליו. מה שהתאים לאדם אחר לאו דווקא יתאים לכם. מה שעובד לאחר לא בהכרח יעבוד לכם.

שאלו הרבה שאלות. חפשו את האותנטיות. את אלו שלא מתפארים שהם יודעים הכל – אלא כאלו שישימו על השולחן גם את מה שהם פחות טובים או יודעים עליו, ובמה כן יוכלו לעזור לכם. את אלו שמספרים לכם גם על הכישלונות העסקיים שחוו בדרך ולא רק על ההצלחות – כי אלו ש"רק הצליחו" הם יועצים גרועים.

ודאו שאתם משדרים על אותו התדר ושיש כימיה ביניכם ותיאום ציפיות הדדי שמניח את הדעת טרם התהליך.

ייעוץ או אימון עסקי הוא תהליך – לא זבנג וגמרנו

מלווה עסקי מכל סוג אינו קוסם, הוא גם לא בא לנהל את העסק שלכם במקומכם. הוא לא אחראי על התוצאות של העסק שלכם – רק על להכווין מתוך ידיעותיו וניסיונו. כל האחריות היא עליכם.

להתפתח להיות אנשי עסקים טובים, מנהלים מעולים, מנהיגים בתחומכם – זהו תהליך ולא זבנג וגמרנו. כשאתם פונים לייעוץ עסקי – חפשו אדם שמוכן להתחייב לעבור איתכם דרך – לא מבקר לרגע.

התחייבו גם אתם לתהליך. מורה דרך טוב יחסוך לכם המון כאב ראש וכסף. זה לא אומר שלא תטעו בדרך – הטעויות חשובות מאוד להתקדמות שלכם. זה אומר שתטעו פחות או באופן כואב פחות. מאמן עסקי טוב יהיה שם בשביל להרים אתכם בנפילות ולעודד אתכם בהצלחות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *